Harley Bobber – De geschiedenis van bobber motoren

0
299
Harley Bobber

Een Harley Bobber is een aangepaste motorfiets uit de Harley-Davidson lijn. De motor wordt gekenmerkt door de kaalheid van het voertuig. Het is een standaard motor, die na aanschaf wordt gestript van alle onderdelen die niet essentieel zijn voor de werking van het voertuig. Niet alle bobbers zijn Harley-Davidson motoren, hoewel deze voertuigen het originele model waren waarmee gewerkt werd.

De geschiedenis van bobber motoren

De eerste bobber modellen verschenen na 1940, met racen als doel. De motoren van die tijd waren zware, grote voertuigen, met grote stootkussens en een heleboel extra metaal aan de voor- en zijkanten. Race fans wilden hun motoren sneller maken, en de makkelijkste manier om dat te doen was om alle niet-essentiële onderdelen van de motoren af te halen om ze zo licht mogelijk te maken. Hierdoor werden de voertuigen nog sneller. Onderdelen die van een bobber werden verwijderd waren bijvoorbeeld de stootkussens, knipperlichten, en soms zelfs de voorremmen. Dit zorgde voor een motor die veel minimalistische, lichter en dus ook sneller was. Een typische bobber motor heeft de volgende modificaties op zijn design:

  • Verkorte stootkussens aan de voor- en achterkant;
  • Een aangepast of verwijderd zitkussen;
  • Aangepaste of verwijderde dempers;
  • Aangepaste of verwijderde handvatten;
  • Andere lichten aan de voor- en achterkant;
  • Een veranderd kleurenpalet.

Veel van de eerste bobbers zijn geëvolueerd vanuit de Amerikaanse “Cut Down”, een aangepaste

versie van een Harley Davidson ‘J’ serie v-twin. De motor werd van oudsher gecreëerd om het oude uiterlijk te verversen van de Harley-Davidson lijn, en om de prestaties van het voertuig te verbeteren.  Wat er precies weggehaald wordt van moderne bobbers is echter naar smaak van de eigenaar. Er zijn geen specifieke regels over wat er wel en niet weggehaald mag worden. Bobbers kunnen zo gekocht worden, of aangepast kunnen worden van een eerder gekochte motorfiets. Als je een gekochte motorfiets aanpast, zorg er dan voor dat je van tevoren advies krijgt van een professional. Sommige onderdelen zijn zeer kwetsbaar en kunnen voor risico’s op de weg zorgen als er mee gerommeld wordt.

Bobber vs Chopper

Het verschil tussen een bobber en een chopper

De meeste mensen weten het verschil niet tussen een bobber- en chopper motor. De twee voertuigen zijn echter niet hetzelfde, en hebben een andere geschiedenis. Bobbers zijn verschenen na 1940, waar choppers na de Tweede Wereldoorlog verschenen. Na de oorlog was er een groot tekort aan metaal, waardoor metaalprijzen sterk toenamen. Als reactie hierop begonnen werden mensen creatief met het hergebruiken van oude onderdelen. Er was een groot aantal oude Harley Davidson motoren over na de oorlog, en die werden hoofdzakelijk gebruikt. De trend was om motoren aan te passen met extra onderdelen van andere voertuigen, en bepaalde onderdelen te modificeren. In plaats van ze volledig te verwijderen, werden ze vaak “afgehakt”, waar de naam “Chopper” vandaan komt. Modificaties die uit werden gevoerd zijn bijvoorbeeld de handvatten, de voorvork, een rugsteun voor passagiers en gemodificeerde uitlaatpijpen. In algemene termen zijn bobbers meer minimalistisch, gestroomlijnder en kaler dan choppers.

Zelf een Harley Davidson bobber maken

Het is zeker mogelijk om zelf een Harley Davidson motor om te toveren tot een Harley Bobber. Het belangrijkste om te onthouden is dat de motor gestript dient te worden van alle onderdelen die niet essentieel zijn voor het functioneren van het voertuig. Hieronder vallen bijvoorbeeld handvatten, spatborden, windvangers en andere onderdelen van de Harley-Davidson. Overgebleven onderdelen kunnen zelfs aan dealers en particulieren worden verkocht, als er vraag naar is. Als je zelf geen professional bent, zorg er dan voor dat je voor het strippen van je Harley-Davidson advies krijgt van iemand die dat wel is. Dealers en professionele Bobber-makers kunnen je helpen met het proces. Als je een onderdeel weghaalt dat niet weggehaald moet worden, of je beschadigt een essentieel onderdeel van de motor, loop je het risico dat je je motor vernielt, of op ongelukken op de weg. Wees je hier goed van bewust als je je Harley-Davidson wil omtoveren tot een Harley Bobber.