Tweedehands Harley-Davidson: waar je op moet letten

1
298
Tweedehands Harley Davidson waar je op moet letten

Bij een tweedehands motor loop je altijd het risico dat je een voertuig koopt met mankementen. Meestal wordt dit door de verkoper netjes aangegeven. Dit is echter niet altijd het geval. Hieronder vind je een lijst met punten waar je goed op moet letten bij de aankoop van een tweedehands Harley-Davidson.

Het motorblok

Het eerste dat je moet controleren bij een verkoper, zowel particulier als professioneel, is of het motorblok koud is. Een koud motorblok betekent dat de motorolie nog dik is, en dat de motor de meeste moeite zal hebben met op gang komen. Gerammel, getik en andere mogelijke mankementen hoor je dan het best. Een warm motorblok klinkt beter en heeft op de weg minder moeite. Als het motorblok al warm is als je aankomt, kan het zijn dat de verkoper probeert om een mankement te verbergen.

Het oliepeil

Zet de motor rechtop en meet het oliepeil. Als dit peil te laag is, kan het duiden op slecht onderhoud. Ook de kleur van de olie is belangrijk. Geklonterde smurrie duidt op een slechte motor. Controleer daarnaast of er geen olielekken zijn. Je kunt dit doen door de motorblok te bekijken en te controleren op ‘vettige’ vlekken. Het kan voorkomen dat er olie langs de pakkingen naar buiten komt. We noemen dit zweten, mits het met lichte mate naar buiten komt. Je hebt een lekkende pakking wanneer er meer dan beetje naar buiten komt. Het is zeer aan te raden om dan de motor niet te kopen.

De ketting en tandwielen

Een slecht onderhouden ketting of beschadigde tandwielen kunnen resulteren in een dodelijk ongeluk. Tandwielen horen puntig te zijn, niet afgesleten. Ook de ketting moet goed geolied, roestvrij en zonder rare knikjes zijn. Zogenaamde “haaientanden” bij een ketting duiden op een ketting die al véél te lang meegaat, en hoognodig aan vervanging toe is. Om de spanning van de ketting te controleren, til je het achterwiel van de motor op en draait het langzaam rond. Let hierbij op de spanning van de ketting. Als hij in de ene positie strak gespannen is en een paar seconden later los, dan is hij versleten en moet vervangen worden.

De remmen

Dit is misschien wel het belangrijkste om de controleren van de hele motor. Controleer de remblokken naast de wielen op voldoende dikte. Als ze te dun of verglaasd zijn, zullen de remmen niet naar behoren werken en moeten er direct nieuwe op geïnstalleerd worden. Ook de schijfremmen zijn zeer belangrijk. Deze remmen horen aan de buitenkant en aan de binnenkant even dik te zijn. Neem de schijven tussen duim- en wijsvinger en laat je vingers van binnen naar buiten glijden om dit te controleren. Ook ribbels en groeven hoor je niet te kunnen voelen. Dit wijst op onregelmatige slijtage, wat heel slecht is voor de levensduur van je remblokken. Als laatste controleer je de remolie. Deze hoort kleurloos te zijn. Als de remolie amberkleurig is, moet het direct vervangen worden. Amberkleurige remvloeistof bevat water, en dat heeft een negatieve invloed op de remcapaciteit.

De wielen

De banden van de motor moeten voldoende profiel hebben. Goed gebruikte banden zijn gelijkmatig afgesleten en overal even dik. Daarbij hebben alle banden een dotcode – controleer of de banden op de tweedehands motor die ook hebben, en hoe oud de banden zijn. Te oude banden werken minder goed en hebben meer risico op een klapband.

De verlichting

Dit spreekt voor zich. Controleer de voor- en achterlichten, de remlichten, het dimlicht, de richtingaanwijzers, het stoplicht en het groot licht. Bij onderhoudsvrije batterijen is het moeilijk om te controleren of ze nog werken. Als er wittige kristallen te zien zijn bij de polen, zijn de batterijen te oud.

De accu

Bij accu’s met een doorzichtige wand kun je het vloeistofniveau controleren. Dit hoort tussen het minimum en maximumniveau te zitten. Luister goed of de motor in één keer wil starten zonder heel veel gerammel. Als dit wel het geval is, heeft de motor te lang stil gestaan en is de accu aan vervanging toe.

De verkoper

Sommige mankementen zie je niet aan de motor, maar aan de persoon die je de motor verkoopt. Houd vanuit je ooghoek de verkoper in de gaten als je de motor controleert. Als hij een mankement verbergt, kan er een verandering in zijn lichaamstaal plaatsvinden als je bij dat mankement in de buurt komt. Luister naar je instinct als je iemand niet vertrouwt.

1 REACTIE

Comments are closed.